Jak bezpečně platit při nákupu v eshopu?

Česká republika se řadí počtem e-shopů na obyvatele k velmocím. Ročně utratíme na internetu přes 100 miliard Kč. Bezpečnost plateb by proto pro nás měla být tím nejdůležitějším. 

Nakupování na internetu je čím dál víc populární. Dokazují to i srovnatelné statistiky za předchozí roky 2016 a 2015. Počet osob, kteří nakoupili aspoň jednou za měsíc neustále roste. Celkem 84 % Čechů vyhledává při nakupování na internetu související informace o zboží. Výzkum o stavu e-commerce v ČR za rok 2016, který pracoval s daty ze Shoptet.cz a Zboží.cz, ukazuje, že téměř dvě třetiny Čechů nakupují přes internet pravidelně a průměrně za rok utratí 7730 korun.

Základní statistiky nákupů na internetu

Rok Počet eshopů Obrat (mld Kč) Počítač % Mobil %
2016 36800 96 63 37
2015 36200 81 69 31

Lidé prostě rádi srovnávají ceny, a to nejraději z pohodlí domova, a proto volí v poslední době nákup přes e-shopy. Důvěra v elektronické obchodování a bezpečnost při platbách jsou dvě věci, podle kterých je však třeba se řídit. Přinášíme vám 5 druhů plateb, které můžete nejčastěji využívat na poli českého internetu.

Dobírka

Podle nové Studie platebních metod, která měla poodhalit chování českých zákazníků při nákupu zboží a služeb, platba dobírkou už rozhodně není na vrcholu. Češi si zvykli na on-line metody platby, jelikož začali důvěřovat prověřeným e-shopům a nebojí se o ztrátu svých dat. V neposlední řadě jde samozřejmě i o pohodlí a čas. 

Jak na to: Dobírka je systém, kdy si zákazník své zboží musí nejprve vyzvednout, obvykle na poště, a zaplatit při převzetí v hotovosti. Pokud zvolí pohodlnější druh dopravy, a to přepravce (PPL, DPD), může zaplatit i kartou, ale stejně platí, že tento druh platby je tím nejdražším u nás (poplatky od 60 korun výše). 

Plusy a minusy: Jedním z úskalí je, že zboží na dobírku můžete používat jen v ČR. Pokud nechcete platit poplatky, můžete zboží vyzvednout na výdejním místě, ale to bývá výhodné jen pro lidi z větších měst. 

Bezpečnost: Dobírka se řadí mezi méně bezpečné platby z důvodu reklamace. Pokud totiž budete chtít oprávněně peníze zpět, musíte podat trestní oznámení. Navíc, pokud Vám někdo pošle v balíku "cihlu" místo zboží, zjistíte to až po zaplacení stejně jako při platbě předem.

Platba kreditní, nebo debetní kartou

Platba kartou naproti dobírce nabírá na síle. Podle zmiňované studie APEK se stává nejpoužívanější platební metodou v zahraničí. V roce 2010 nejčastěji platilo v elektronických obchodech kartou pouze 8 % nakupujících, letos je to již 22 %. A to téměř shodně jak při nákupu zboží, tak i služeb.

Jak na to: Za nákup zaplatíte ze svého účtu prostřednictvím platební karty. Platba je vyřízena okamžitě a nemusíte platit žádné bankovní poplatky. Musíte jen opsat údaje, dobu platnosti z vaší karty a tzv. CVC, a CVV (Visa) či CVC (MasterCard) kód, možnost platby nenabízejí všichni čeští obchodníci, karta musí mít povolení pro on-line platby.

Plusy a minusy: Kdo na této platbě ztrácí, je obchodník, kterému za platbu kartou banka strhne procenta z nákupu. Pro něj je nejlepší nabídnout zákazníkovi on-line převod. Když někomu pošlete převodem sto tisíc, tak si banka zúčtuje za přípis částky jednotky korun. Pokud zákazník peníze zaplatí kartou, poplatek z celkové částky, který následně zaplatí obchodník, se pohybuje v rozmezí 1,5 % až 4 %, vysvětluje Zdeněk Hoffmann, jednatel české IT společnosti AARON GROUP, která patří mezi tzv. agregátory plateb.

Bezpečnost: Zde platí, že díky kartám je úroveň zabezpečení nejvyšší. Hotovostní platby jako dobírka jsou daleko rizikovější, jelikož při reklamaci nemusíte podávat trestní oznámení, nýbrž si u své banky vyžádáte chargeback – zpětné proplacení. V případě, že banka reklamaci potvrdí, vrátí vám na účet peníze a reklamaci si s obchodníkem vyřeší sama. Z pohledu klienta jde o efektivní nástroj při řešení problematických transakcí.

Bankovní převod na účet předem

Pokud obchodník nabízí internetové platby v podobě on-line bankovních převodů, jasně dominují. Statistika podle společnosti AARON GROUP tvrdí, že zhruba 38 % uživatelů volí on-line převod. Platební karty využívá zhruba 33 % uživatelů a zbytek připadá na jiné formy plateb, jako je např. dobírka, složenka a další. To je pro obchodníka důležitá informace, protože úhrada převodem mu může ročně ušetřit na poplatcích řádově až miliony korun.

Jak na to: Bankovní převody on-line jsou postaveny na principu převodu z účtu kupujícího na účet obchodníka, kdy jsou oba účty ve stejné bance. K této platbě potřebujete internetové bankovnictví.  Platíte bezhotovostně, bankovním příkazem. 

Plusy a minusy: Pokud nemá e-shop v nabídce uvedenou zrovna vaší banku, převod může trvat 1–2 dny.

Bezpečnost: V tomto případě je velice vysoká, a pokud platíte serióznímu e-shopu, není důvod se bát. Jediná fáze, kdy se může stát chyba, je chybné zadání údajů. Pokud špatně vyplníte variabilní symbol pro příjemce, řešení je celkem snadné. Musíte jen ihned zkontaktovat e-shop a identifikovat platbu. Horší situace nastane, pokud popletete číslo účtu, nebo kód banky. Štěstí pak budete mít, když daný účet nebude existovat, protože v opačném případě budete muset zkontaktovat majitele a vrácení peněz s ním vyřešit.

Převod bankovními tlačítky

Většina elektronických obchodů se pro usnadnění nákupu podřídilo svým klientům a otevřelo si účty u více bank, aby tak zákazníka nelimitovala jen jedna možnost banky a jeho platba proběhla okamžitě. Bankovní tlačítka by tak měla šetřit čas pro obě strany.

Jak na to: Převod přes tlačítko má stejný průběh jako klasický převod. Služba internetového bankovnictví je zde také nezbytná.  Musíte jen vybrat banku, u které máte svůj účet, a jedním proklikem vás pak tlačítko přesměruje do vašeho internetového bankovnictví, kde máte předvyplněné údaje a kde se tudíž celý proces urychlí. Banka si však za tuto službu účtuje poplatky. 

Plusy a minusy: Tato forma je pro uživatele rozhodně nejrychlejší, pouze se přihlásí a platbu potvrdí, ale na druhou stranu v ČR neexistuje mnoho poskytovatelů tohoto typu platby (např. eBanka, PaySec a další…). Systémy jako např. eBanka nebo PaySec však účtují obchodníkovi za provedenou platbu procenta z částky (většinou kolem od 0,7 % – 1 %). Jediný rozdíl pro platícího je, že nemusí vyplnit bankovní účet obchodníka, částku ani variabilní symbol, ale pouze se přihlásí a platbu potvrdí. Obchodník však bance zaplatí o dost vyšší poplatek než v případě normálního převodu, který je téměř vždy proveden po internetu prostřednictvím aplikace banky (osobní bankovnictví) např. Servis24 (Česká spořitelna), MojeBanka (Komerční banka), UniCredit, ČSOB apod.

Bezpečnost: Veškeré citlivé údaje jsou přenášeny pouze mezi zákazníkem a bankou, obchodník je z platebního procesu vyloučen.

Platby mobilním telefonem

Zhruba před rokem přišly banky s novinkou v platbách, a to s platbou pomocí vašeho mobilu. Některé jako Komerční banka a Česká spořitelna ještě přitvrdily a rozšířily nabídku o bezkontaktní platbu, kdy pomocí aplikace ve speciálních mobilech např. typu iPhone 4/4S můžete platit pouze vaším přístrojem. Například na Aukru už lidé při nákupech přes mobilní zařízení utratili 220 milionů korun a během prosince 2012 podíl nakoupeného zboží přes ně vzrostl na 5,4 %. Očekáváme přitom další růst, říká Michaela Papežová ze společnosti Allegro Group, které Aukro patří.

Jak na to: Potřebujete chytrý mobilní telefon s internetem a s internetovým bankovnictvím, které propojí mobil s vaším účtem, či kartou. Mobil tedy musíte nosit u sebe, jelikož bude vaší budoucí elektronickou peněženkou. 

Plusy a minusy: Velice pohodlná varianta placení složenek, které můžete vyřídit třeba na cestě do práce. Hrozí zde ztráta, ale to například u platební karty rovněž a není alespoň na první pohled patrné, že mobil je vaším zdrojem financí. 

Bezpečnost: Jelikož si mobil můžete zamknout PIN kódem, nemělo by zde hrozit žádné větší nebezpečí. 

 

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "https://connect.facebook.net/cz_CZ/sdk/xfbml.customerchat.js"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk')); FB.CustomerChat.showDialog();