Hračka je předmět používaný ke hře dětí, ale občas i dospělých. Slouží k upoutání pozornosti dítěte, jeho zabavení, ale také k rozvíjení jeho motorických a psychických schopností. Hračky existují již po tisíce let. Panenky, zvířátka, vojáčci a miniatury nástrojů dospělých jsou nacházeny v archeologických vykopávkách od nepaměti. Inkové měli hračku na kolech i přesto, že jejich kultura dospělých kolo nepoužívala. Až do devatenáctého století patřilo k základní surovině pro výrobu hraček dřevo. Postupem času přibývaly hračky z kovu, porcelánu apod. S vynálezem moderních syntetických materiálů po druhé světové válce, se objevují panenky a další hračky z umělých hmot.
Za zlatou éru hračkářského průmyslu je označován přelom 19, a 20. století. Holčičky dostávaly dárky, jako jsou různé typy panenek, kuchyněk nebo pokojíčků a dalších hraček, které mají děvčata připravit na budoucí úlohu hospodyněk a maminek. Pro chlapce se vyráběly hračky zaměřené technickým nebo vojenským směrem, např. vojáčci, vozíky, autíčka nebo konstrukční stavebnice.
Základní hračky
Z hlediska rozvoje dítěte jsou nejlepší hračky tvárné, stačí i pouhá hmota: písek, papír, plastelína, těsto, moderní formy tvarovacích hmot různého složení. Následují jednoduché kostky, potom stavebnice s různými druhy „zámků“, které udrží složený tvar. Nejznámější a velmi oblíbená je stavebnice Lego, která je variabilní a flexibilní v rámci několika velikostí (podle věkových kategorií). Především u těchto základních hraček platí, že pokud je dítěti věnována péče s předvedením různých možností tvorby, dokáže se dítě brzy účelně zabavit samo a aplikuje své poznatky v dalších podobných činnostech.
Módní hračky
Moderní elektronické hračky, zvířátka a figurky jsou především poplatné vlně reklam a pokud nemají širší možnost hry (převlékání panenky, více programů např. Furby), dítě brzy omrzí nebo vyžaduje módnější záležitost. Jsou finančně nákladné a jejich vlastnictví má pro dítě především společensko-psychologický efekt.
Požadavky na hračku
- Hledisko výtvarné – estetická působivost (proporce, barevnost, uplatnění nových materiálů)
- Hledisko hygienické – sleduje chemický účinek barev při styku s kůží a sliznicí úst, oblé tvary (vlastnosti použitého materiálu, možnost čištění)
- Hledisko pedagogické – účelnost hračky z pohledu výchovy (stavebnice, variabilní hračky)
- Hledisko ekonomické – zda je konkurenceschopná
- Hledisko bezpečnosti – zda je bezpečná (testování)
Překlady slova Hračka (jako předmět na hraní)
- albánština: lodër ž
- angličtina: toy
- arménština: խաղալիք
- běloruština: цацка ž
- bulharština: играчка ž
- čečenština: ловзо хӀума
- čínština: 玩具
- dánština: legetøj
- esperanto: ludilo
- estonština: mänguasi, mängukann, lelu
- finština: lelu
- francouzština: jouet m
- gruzínština: სათამაშო
- hebrejština: צַעֲצוּעַ m, שַׁעֲשׁוּעַ m
- hindština: खिलौना
- irština: bréagán m
- italština: giocattolo m
- japonština: 玩具, おもちゃ
- jidiš: שפיעלצײג, צאַצקע, שפילכל
- kašubština: bawidło s, zabôwka ž
- katalánština: joguet m, joguina ž
- korejština: 장난감
- korsičtina: ghjocu m
- latina: crepundia
- litevština: žaislas m, žaisliukas m
- lotyština: rotaļlieta ž
- maďarština: játék
- němčina: Spielzeug s
- nizozemština: speelgoed s
- polština: zabawka ž
- portugalština: brinquedo m
- rumunština: jucărie ž
- ruština: игрушка ž
- řečtina: παιχνίδι s
- slovenština: hračka ž
- španělština: juguete m
- švédština: leksak
- tagalština: laruan
- thajština: ของเล่น
- turečtina: oyuncak
- ukrajinština: іграшка ž
- vietnamština: đồ chơi
ZDROJ: wikipedia.org